Sosiale medier knuser kvinnemas, kjønnskvotering og politikk – et innlegg fra www.digitalhverdag.media

By on 2015-05-22 Digital Markedsføring

Et yndet diskusjonstema, også denne uken, har handlet om glasstaket som visstnok hindrer kvinner i å komme til toppjobbene. Styregrossist Elisabeth Grieg er i stuss over at også toppjobben i Telenor gikk til en mannlig utøver. Politisk redaktør i Dagbladet, Marie Simonsen er mer enn i stuss, hun mistenker styreleder i Telenor for å gi faen i maset fra Næringsministeren om kvinnelige toppledere.

GJESTEBLOGGER: PÅL PETERSEN

Så hva er det egentlig som skal til for at kvinner i større grad, bryter igjennom glasstaket? Etter mange år med kvotering er Norge fremdeles en sinke. Politiske signaler og utøvelse av aktiv eierstyring, tas i beste fall som et gode råd. Kvinnemas vil vi ha oss frabedt. I artikkelen «What CEOs Have Learned About Social Media» utgitt i Harward Business Review 18 mai i år, henvises til studier som sier at toppsjefene i verdens 50 største selskaper, de siste fem årene har gjort betydelige fremskritt i å ta i bruk sosial medier. 80 prosent av disse toppsjefene er personlige brukere og engasjert i sosiale medier. Ikke for moro skyld, men fordi det er smart, for business. I 2010 var kun 37 prosent av toppsjefene sosiale. Dels fordi det ble ansett for å være en høyrisikosport, – toppsjefene var redd for å si noe galt og som kunne føre til misfornøyde kunder, ansatte og til skade for selskapets omdømme. Nå gjelder det å beherske og være der kundene er og lar seg påvirke!

Kompetanse knuser glasstaket!

Selskaper ønsker ikke å komme i bakevja. Følgelig er kompetanse og ferdigheter kjernen i det som bestemmer utvelgelsen av toppsjefer. Samtidig vet alle at kompetanse og ferdigheter ikke er noe statisk. Det er i kontinuerlig endring og på slutten av dagen, er det kundene som bestemmer hvilken kompetanse og ferdigheter en toppsjef må ha. Når kundene har gått online, er det ikke da aktuelt at også ledelsen har kunnskap, interesse og bruker tid der kundene er? Det ikoniske merkenavnet Lyle & Scott søkte etter ny CEO i en Tweet, med to korte opplysninger. Lønn 250.000 britiske pund. Dinosaurer trenger ikke søke.

Kvinners ferdigheter I Sosiale medier kan bli det som øker kvinneandelen i topplederstillinger, mener vår gjesteblogger Pål Petersen.

Lyle & Scott brukte sosiale medier som rekrutteringskanal for å understreke at man ønsket en moderne og teknologisk kompetent leder med sosial medier i ryggmargen som et binært kompetansekrav. Fordi sosiale medier er og vil bli en viktig del av selskapets mediemiks og merkevarebygging.

Kvinners ferdigheter i sosiale medier kan bli det som øker kvinneandelen i topplederstillinger

I følge Harward Business Review artikkelen er det ikke vesentlig forskjell blant kvinner og menn i målgruppen, når det gjelder ferdigheter og bruk av sosiale medier. I den grad denne type kompetanse er eller blir relevant i utvelgelsen også av norske toppledere, så står vi ovenfor et snarlig trendskift. Denne bloggforfatteren har ikke en tilsvarende undersøkelse for norske forhold, men gjennom å være en aktiv konsument i det norske medielandskapet, sitter jeg unektelig med en følelse av at det er flere kvinner enn menn som utmerker seg som aktive brukere av sosiale medier for å oppnå en kommersiell nytte. Hva er det Innovasjon Norge sjef, Anita Krohn Traaseth, Bente Sollid Storehaug i ESV Dinamo, NHO-President Kristin Skogen Lund, Gunhild Stordalen eller Berit Svendsen (har 2900 følgere på Twitter) i Telenor ser? Jeg tror de ser at de som toppledere kan bruke sosiale medier som en lyttepost og et supereffektivt verktøy for å nå ut til sine målgrupper, engasjere, bygge omdømme og få frem bedriftens sjel og personlighet. Mens andre digitale kanaler som søk og displayannonser spiller en annen og utfyllende rolle i å bestemme hva som skal ha æren for at kjøp gjennomføres.

Suksess er sammensatt

Det er ikke mulig å peke på en enkelt faktor som til slutt bestemmer hvem som vinner styrets gunst i en ansettelseskonkurranse. Det vi imidlertid vet, er at kandidatene må ha relevant kompetanse, noe som er et mål i bevegelse. Akkurat som kunders stadig mer sammensatte kundereise i en digital hverdag. Det ingenting som tyder på at kvinner stiller med et kompetansehandicap. Kanskje er det faktisk slik at de stiller med et lite forsprang i sosial kompetanse og ferdigheter? Det kan bli høyst utslagsgivende idet alle virksomheters styre har online strategi og digital transformasjon på sin agenda nå og fremover.

Innovasjon Norge-leder Anita Krohn Traaseth, NHO-sjef Kristin Skogen Lund og EAT-direktør Gunhild Stordalen er alle kvinner som behersker sosiale medier til fingerspissene.

Gjesteblogger Pål Petersen: Pål Petersen er påtroppede COO i ESV Dinamo AS  og har bred erfaring fra store og små virksomheter. Han har ledet omfattende strategi og endringsprosesser med gode resultater. Pål kommer fra stillingen som kommersiell direktør i norske Cxense ASA, et ledende globalt Big Data selskap som hjelper virksomheter med å lykkes i en digital hverdag. Pål har jobbet mange år i finansbransjen, og var strategidirektør i Storebrand ASA frem til høsten 2012. Han har en juridisk embedseksamen fra Universitetet i Oslo, samt tilleggsutdanning fra INSEAD og University of Cambridge.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: