Jack Welch – forretningsmann, visjonær og filosof

Jack Welch, en av vår tids mest innflytelsesrike forretningsmenn og direktør i General Electric fra 1981 til 2001. Men hva gjorde ham så stor og hvordan fikk han General Electric (GE) til å bli et av verdens mest lønnsomme firma, og hva er det han mener er det største problemet med forretningsverdenen?

Jack Welch har opp gjennom årene kommet med flere utsagn om hvordan man på best mulig måte bør drive et firma. Hans måte å drive forretninger på har rystet mange, men likevel anses han som en visjonær innen forretningsverdenen.

Jeg hadde aldri hørt om Jack Welch før jeg begynte på denne oppgaven. Jeg har lest meg gjennom utallige artikler og intervjuer for å «bli kjent» med ham og arbeidsmetoden hans.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg tenkte at dette må være enda en av de «kjedelige forretningsmennene» som bare vil opp og frem, men desto mer jeg har lest om Jack desto mer fascinert har jeg blitt av tankegangen hans. Han har virkelig et poeng i det han har sagt og gjort, og hva han sier og gjør den dag i dag.

La oss gå tilbake til begynnelsen….

John Francis «Jack» Welch, jr. ble født i Massachusetts i 1935. Han vokste opp som enebarn sammen med foreldrene sine. I tidlig alder fikk han erfare at med god selvtillit kommer man langt. Han slet med stamming, men takket være en flink og omsorgsfull mor som lærte sønnen sin hvordan man kan leve med slike problemer bare man har en god dose selvtillit på lager, klarte han seg fint gjennom skoletiden.

I 1960 avsluttet han utdannelsen sin. Han ble uteksaminert fra Universitetet i Illinois med en master- og doktorgrad innen kjemi.

Han startet i GE som junior ingeniør i 1960 og jobbet seg deretter oppover innad i firmaet. I 1981 ble han utnevnt som direktør for hele General Electric – den yngste direktør noensinne i selskapet.

https://i2.wp.com/www.vector-logo.net/logo_preview/ai/g/General_Electric_logo.png

I løpet av de første 5-6 årene som direktør sa han opp over 100.000 ansatte, og på bakgrunn av dette fikk han tilnavnet «Neutron Jack«.

Denne «masseoppsigelsen» var mye mer enn bare å kvitte seg med ansatte. Jack mente at den jobben som ble gjort av de oppsagte kunne bli gjort like bra av de gjenværende. Han så potensialet i de resterende ansatte og valgte å gi dem mer ansvar fremfor å ha et stort overskudd av ansatte med bare en brøkdel av samme ansvarsområde.

Med denne metoden sparte GE millioner av dollar på utgifter samtidig som inntektene skjøt i været. Han ga ledere og mellomledere mer ansvar og frihet, og dermed også mer motivasjon til å gjøre en bra jobb. Han var ikke redd for å sende ut oppsigelser om noen gjorde en dårlig jobb, og han belønnet dem som gjorde det bra. Resultatet av dette var at selskapet alltid bestod av de beste medarbeiderne.

I hans direktørperiode fikk han selskapets verdier til å øke 4000%. Aksjer, andre verdier, inntekter, innsparinger – alt gikk i pluss og vel så det. Ved slutten av Jacks styre, var GE det største og mest verdifulle firmaet i verden  – med en markedsverdi på over 410 billioner dollar.

Jack hadde en egen lederstil som direktør. I stedet for å gjøre som mange andre toppledere gjør: «sjefe rundt», lot han andre under seg få ansvar. Han var ikke redd for å la dem utnytte sitt fulle og hele potensiale. Å la de ansatte få bruke kreativiteten sin var viktig for ham. «Idèflyten hos mennesket er ubegrenset», har han sagt, og ved å gi dem frihet til å være kreative, kunne de oppnå mye.

Han lot dem få utvikle seg, lot dem lære. Og han lærte av dem.

Et av sitatene hans om å være smart, forteller mye om hvilket ståsted han hadde i forhold til andre;

«I was never the smartest guy in the room. From the first person I hired, I was never the smartest guy in the room. And that’s a big deal. And if you’re going to be a leader – if you’re a leader and you’re the smartest guy in the world – in the room, you’ve got real problems.«
Åpenhet er en annen årsak til at suksessen ble et faktum. Åpenhet, oppriktighet og kommunikasjon. Han var lidenskapelig opptatt av at alle ansatte skulle få komme med sin mening, og de måtte også respektere hans meninger. Uten åpenhet og kommunikasjon kommer man ingen vei i forretningslivet, og Jack mener at mange ledere gjør denne feilen i forretningene sine. Skal en bedrift bli lønnsom, er det viktig at alle ansatte forstår deres rolle og betydning.
Hver person, hver avdeling, hver leder, ja, til og med utstyret de brukte – alt og alle måtte bidra til å utvikle forretningene i en positiv retning.
De som ikke kunne eller ville være med å bidra, ble løst fra pliktene sine, og Jack sørget alltid for at den/de ansatte som ble oppsagt fikk vite hva grunnen var. Han lot ikke noen forlate firmaet uten å gi dem en evaluering av deres prestasjoner.
Den dag i dag finnes det altfor mange bedrifter hvor ledere ikke begrunner oppsigelser godt nok, og mange ansatte får aldri vite hvorfor de måtte forlate arbeidsplassen sin. Dette er et emne Jack har tatt opp flere ganger, både som leder og i senere tid som forfatter og foredragsholder.
«The biggest cowards are managers who don’t let people know where they stand.»
Han mener også at man bør se verden som den er, – ikke som man ønsker den skal være. Mange ledere har et for optimistisk syn på virkeligheten – for høye ambisjoner, og når virkeligheten plutselig «biter deg i baken», kan det være altfor sent å snu.
Han har tidligere uttalt at mer konkurranse, mer krevende kunder og nedgangstider i markeder ikke nødvendigvis må bety slutten for et firma, men heller en måte å starte på nytt på – stokke kortstokken og legge kortene på nytt. De må bli flinkere til å benytte seg av sjansen til forandring når muligheten er der.
«Du kan være den største, men hvis du ikke er fleksibel nok til å takle raske forandringer og ta raske avgjørelser, vil du ikke vinne.»
En god leder – hva er det?
Å finne det perfekte svar på hva en god leder er, kan ta både tid og energi for de fleste av oss. Jeg kom over et intervju med Jack i «Harvard Business Review» (HBR – https://hbr.org/1989/09/speed-simplicity-self-confidence-an-interview-with-jack-welch). Svaret han ga på spørsmålet er for bra til at jeg kan gjengi det med egne ord, så jeg velger å legge ved et utrag av svaret han ga intervjueren;

«HBR: What makes a good manager?

Jack Welch: I prefer the term “business leader.” Good business leaders create a vision, articulate the vision, passionately own the vision, and relentlessly drive it to completion. Above all else, though, good leaders are open. They go up, down, and around their organization to reach people. They don’t stick to the established channels. They’re informal. They’re straight with people. They make a religion out of being accessible. They never get bored telling their story.»

Hurtighet – enkelhet – selvtillit,

også kjent som de 3 viktige «S»‘ene i hans forretningsstrategi: speed, simplicity, self-confidence.

For å være effektiv, må man gjøre det enkelt. Skal man følge utviklingen, må man være rask, og da nytter det ikke med kompliserte prosesser.

Ved å forenkle alle prosesser, – alt fra produksjon til kundekontakt og så videre, er man bedre rustet til å holde tritt med tiden.

GEs suksess skyldes Jacks og hans medarbeideres talent for å tenke enkelt. Her gjør mange andre feil. Flere organisasjoner kompliserer prosessene, og så sitter man der til slutt, med «skjegget i postkassa». Mange er redde for å forenkle hverdagen, da de er redde for å bli sett på som smalsynte, enkle forretningsdrivere.

General Electric lot seg ikke skremme av den tankegangen, da de forstod at for å gjøre gode forretninger, var det enkelhet som var løsningen. Og med gode medarbeidere med samme synspunkt som Welch, løftet de GE opp og frem.

Oppriktighet gjennom alle ledd, åpenhet, tillit, enkelhet og hurtighet – hvis alle organisasjoner var like flinke til å opprettholde dette som de er og har vært i GE, ville man nok sett flere suksessfulle bedrifter rundt om i verden.

«Forretninger er ikke kompliserte. Komplikasjonene oppstår når nødvendig informasjon holdes tilbake for folk.» – Jack Welch

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s