Google AdWords – en enkel innføring.

Over 80% av befolkningen i Norge er innom Internett i løpet av en dag. Det tilsvarer over 3 millioner brukere.
I artikkelen «hvor mange søker på Google daglig?» av søkemarkedsføringkonsulent Stig Helgesen nevnes det at kun i Norge har søkemotoren Google over 50 millioner søk – daglig.

Du har mulighet til å nå ut til svært mange potensielle kunder, men hvordan klare dette på en best mulig måte?

Google har stilt seg selv det samme spørsmålet, og fremtidsrettede som de er, har de utviklet et program som tilbyr annonsedistribusjon i alle geografiske områder, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt; Google AdWords.

adwords

Hva er AdWords og hvordan fungerer det?

Vil du markedsføre deg på Internett, men vet ikke helt hvordan du skal gå frem?

Med Google AdWords har du mulighet til å nå ut til så å si akkurat hvem du vil, hvor du vil, når du vil.

Du kan annonsere gratis, og du betaler ingenting før noen klikker seg inn på annonsen/nettsiden din, og da betaler du ikke mer enn det du selv bestemmer.

Med AdWords kan du selv velge hvor du vil annonsere: i Googles nettsteder som for eksempel Maps, Bilder og YouTube, og hos Googles samarbeidspartnere.

Dette kalles Søkenettverket.

Eksterne samarbeidspartnere som ikke eies av Google, f.eks AOL, nyhetssider og blogger kalles «søkepartnere».

Du kan også velge å annonsere på mer spesifikke steder, som for eksempel på bestemte nettsider og i mobil- og nettbrett-apper. På denne måten kan du selv «styre» annonsen din mot bestemte målgrupper. Denne delen av AdWords er kjent som «displaynettverket».

cpm

Du kan selv forhåndsbestemme «klikkpris» (CPC – cost per click), og du har mulighet til å registrere en makspris per døgn.

I AdWords kan du også velge om du vil betale for antall visninger nettsiden din har; CPM – kost per tusende visning, eller om du vil betale når en søker kjøper noe fra nettsiden etter å ha klikket seg inn på den; CPA – kostnad per kjøp. Husk at du uansett må betale per klikk selv om nettsidebesøket ikke resulterer i handel.

Disse variantene av betalingsmuligheter kalles budstrategi.

Det finnes også et alternativ som kalles fleksibel budstrategi. Denne betalingsmuligheten sørger for at du får automatisk budgivning akkurat når du vil, hvor du vil og hvordan du vil , enten det gjelder kun en bestemt del av en kampanje eller om det skal gjelde flere kampanjer samtidig.

En stor fordel med AdWords er at du ikke er avhengig av å måtte sitte tilgjengelig ved en pc 24/7 gjennom annonsekampanjene dine. Med noen få klikk kan du få tilsendt rapporter på det som skjer på siden din automatisk, og du kan velge når du ønsker å få dem tilsendt.

Relevans og kvalitet

En viktig forutsetning for god plassering av annonsen er relevans i forhold til søkeord. Du velger søkeord når du registrerer annonsen hos AdWords, og har du søkeord som er relevante i forhold til innholdet i annonsen, vil Google sørge for at den får en god plassering. Et godt tips er å bruke sesongbestemte søkeord, – for eksempel: «sommerkjole», «julebordsantrekk», «julemat», «påsketur i fjellet» bare for å nevne noen.

Google er opptatt av at søkeren skal få en best mulig opplevelse av tjenesten de leverer, og jo bedre relevans søkeordene har til annonsen, jo bedre pris og plassering får du som annonsør.

Relevans bygger på følgende kategorier:

relevans
Bilde basert på kilden: https://www.youtube.com/watch?v=fOEFn2FF-ys

Metadata vektlegges ikke i like stor grad som URL og innhold. Det viktigste er at nettsideadressen er relevant i forhold til søkeordene som er brukt, og at innholdet på nettsiden, – bilder, tekster, titler etc., samsvarer med søkeordene i Google.

Det er viktig å tenke søkeoptimalisering når du lager en annonsekampanje i AdWords; «Hva kan jeg gjøre for å bedre synligheten og plassering av annonsen i søkenettverket?»

Her må en rett og slett bruke kreativiteten og tenke som kundene slik at en kan klare å lage så gode søkeord som mulig. Hvis du sliter med å finne gode søkeord, finnes det forslag i AdWords.

Kort fortalt: Desto bedre kvalitet og relevans du har i søkeord kontra annonse, desto større sjanse har du for å få dratt i land en handel.

eBay er kreative når det gjelder søkerord. «Smelly socks, anybody?» 🙂 http://www.bryaneisenberg.com/wp-content/uploads/2013/03/ebay-ppc-ads-260×300.png

Kontostruktur

En AdWords-konto er delt opp i 3 forskjellige nivå:

  • Konto
  • Kampanje
  • Annonsegruppe

konto

Når du registrerer en konto hos AdWords må du velge kampanjetype. Dette innebærer valg av hvor annonsen skal vises (søkenettverket eller displaynettverket), annonsebudsjett, på hvilket språk du ønsker annonsen vist og om du vil ha automatisk eller manuell budinnstilling. Du har til og med mulighet til å velge om du vil ha kampanjen vist på mobil/nettbrett, og du kan velge når i døgnet og hvilken dag du ønsker å ha kampanjen synlig.

Du velger selv hva du vil annonsere, og du kan ha flere forskjellige annonsekampanjer kjørende samtidig. Budsjettet ditt bestemmer hvor lenge kampanjen(e) er synlig(e).

Husk å skille de forskjellige kampanjene. Du som f.eks. bilselger vil bare forvirre kunden om du i en og samme annonse kjører tilbud på både den nye Forden dere nettoppp fikk inn i forretningen og billige dekk til superpris. Lag heller to kampanjer enn å mikse dem sammen. Fokuset forblir da på hovedvaren, i dette tilfellet bilen, og vil kunden ha billige dekk senere, kan han søke etter dette ved behov.

Hvis annonsen din er veldig populær en dag, kan Google velge ha den synlig lenger enn hva dagsbudsjettet ditt tillater, mens på roligere dager kan den være mindre synlig enn hva du har forhåndsbestemt.

Ved å ikke la den være like synlig hver dag, gjør Google opp for de dagene de har overskredet budsjettet ditt, og du betaler likevel ikke mer per måned enn hva du har budsjettert.

Brukes AdWords i Norge?

Svaret er ja!
AdWords brukes av alle slags bransjer i Norge. Blant eksemplene finner vi frisørkjeden Tango Frisør, TV2, Dyreparken, Gjensidige og Bohus. I tillegg til de store kjedene, kan vi også finne mindre nisjefirmaer, som for eksempel nettbutikken «Ark Interiør» som naboen min driver hjemmefra. Varelageret har hun i garasjen sin.

Eksemplene viser at en ikke må tilhøre en viss kategori eller ha en viss størrelse på firmaet/forretningen for å kunne bruke AdWords. Tjenesten brukes aktivt av et vidt spekter av kunder, og det er blitt en tjeneste som kan brukes av «hvermannsen».

Google er nesten blitt allemannseie, og det vet de hvordan de kan utnytte.

De er blitt en stor og kjent søkemotor, og de fleste nettbrukerne benytter seg av denne markedsføringskanalen når de skal søke etter noe.

Annonsering og markedsføring kommer det ikke til å bli slutt på med tiden, og etterhvert vil nok flere norske bedrifter innse at hvis de skal klare å holde tritt med utviklingen, må de se mot «nye horisonter». AdWords kan hjelpe dem godt på veien.

kilde: http://image.slidesharecdn.com/adwordspresentasjon-140829033901-phpapp02/95/hva-er-adwords-og-hvorfor-kan-det-vre-smart-for-din-bedrift-4-638.jpg?cb=1409301649
Hva med medieindustrien, reklamebyråene og annonsørene?

Hva med medieindustrien som har sameksistert med AdWords? Vil ikke den falle utenom? Internettet har tatt over mange av tjenestene som tidligere var viktige inntektskilder for blant annet papiraviser og reklamebyråer.

Flere og flere papiraviser bukker under på grunn av lav inntekt. Ta for eksempel Sørlandets regionsavis «Fædrelandsvennen». Fra 01.01.15 legges trykkeriet i Kristiansand ned grunnet økonomisk nedgang, og produksjonen flyttes til Stavanger.Tilbake står 28 ansatte uten jobb.

På en måte er vi nettbrukere medskyldige i at medieindustrien må gå så hardt til verks.Vi har oppdaget at det er enklere og billigere for oss å benytte brukervennlige og billige nettjenester, og vi har større mulighet til å nå ut til de kundene vi ønsker å få oppmerksomheten til.

En klikkpris hos AdWords kan ikke sammenlignes med alle tusenlappene en må betale for for eksempel en helsides annonse i en papiravis.

For bedrifter med begrensede midler til markedsføring er AdWords en perfekt løsning. Klikkprisen bestemmes selv, og siden de ikke betaler noe før søkerne klikker seg inn på annonsen/nettsiden, kan bedriften også få oversikt over hvor mange som har faktisk har sett hva de har å tilby. Som nevnt tidligere, er det viktig med relevans i søkeordene som lagres mot din side/annonse. Bedriftene når ut til et større publikum om de klarer å finne gode søkeord.

Sett fra et annet perspektiv har mange av reklamebyråene tilpasset seg den nye hverdagen. Ved et enkelt søk på Google.no finner man flere byråer som har spesialisert seg på å hjelpe andre med markedsføring og annonsering via AdWords, blant annet byråene Synlighet og RED Performance.

AdWords er en viktig markedsføringskanal, men programmet i seg selv er ikke nok for å holde en virksomhet i live. Selv om internett er en del av hverdagen for de fleste av oss, finnes det andre kanaler som brukes daglig av både deg og meg, blant annet Tv og radio.

De fleste får med seg både fem og ti reklamesnutter i løpet av en dag, og i motsetning til internett hvor jeg som bruker kan søke etter et bestemt produkt eller en tjeneste, kan jeg med en reklamefilm på TV eller radio få ny «input» eller bli oppmerksom på tilbud/nyheter el.l. som jeg kanskje ikke hadde tenkt på før jeg så/hørte reklamen. Og vi har vel alle funnet en reklameavis eller to i postkassen nesten daglig.

Selv om det går dårlig for noen papiraviser, vil man alltid finne mange annonser i dem som trykkes. Det vil alltid finnes reklamebyråer som fortsetter på «gamlemåten», og for Tv og radio er reklame fremdeles en viktig inntektskilde.

Skal et firma klare å bygge opp en sterk merkevare, vil de ikke klare det ved å kun bruke nettet. Man vil selvfølgelig benytte seg av flest mulig av de store markedsføringskanalene, og slik er det mulig for dem alle å sameksistere i vår nye, digitale hverdag.

Kilder:

«Den digitale økonomien» av Arne Krokan

https://support.google.com/adwords/#topic=3119071

https://support.google.com/adwords/answer/1704410?hl=no

http://www.google.no/intl/no/policies/technologies/ads/

https://support.google.com/adwords/answer/90956

http://nksstudent.wordpress.com/2014/03/20/lurer-du-pa-hva-google-adwords-er/

http://adwords-no.blogspot.no/

https://www.youtube.com/watch?v=v47QTurAy2A

https://www.youtube.com/watch?v=1l5VJ3MdCYE

https://www.youtube.com/watch?v=_uYKPaq6I8c

https://www.youtube.com/watch?v=xEbL7mu4wtc

https://www.youtube.com/watch?v=fOEFn2FF-ys

http://www.bring.no/hele-bring/netthandel/eblogg/forbedre-adwords-kampanjene-dine

http://www.nrk.no/sorlandet/28-ansatte-pa-trykkeriet-mister-jobben-1.12001033

http://www.synlighet.no/soekemotorannonsering/google-adwords/?gclid=CJr29YH45sICFYELcwodfTgA0g

Bildehenvisning:

http://www.dcldesigns.com/wp-content/uploads/2014/09/Google-adwords.png

En kommentar om “Google AdWords – en enkel innføring.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s